tisdag 14 september 2010

Chokladboll, eller?

Jag har varit helt otroligt dålig på att blogga, det medger jag. Jag kan faktiskt inte lova att jag inte blir så dålig nån gång igen, men förhoppningsvis blir jag inte det på ett tag i alla fall! Jag har ju en hel hög med bra recept och bilder eftersom mitt projektarbete i trean var att göra en kakbok. I denna kakbok parade jag dessutom ihop varje kaka med en låt som jag tyckte passade själva kakan, så jag tänkte dessutom försöka mig på att lägga in lite låtartill mina kakor. Men jag är ju ny i bloggvärlden, så ha överseende om jag inte alltid lyckas, jag är betydligt bättre på att baka än på alla dessa tekniska blogggrejor! :P

Den kaka jag ska lägga ut just nu har jag inget passande namn på(eftersom storasyster inte tycker att negerboll är passande). Så i brist på bättre namn kallar jag dem:

Chokladboll (fruktansvärt, jag vet!)

Ingredienser:
100g smör, rumsvarmt
1 ½ dl strösocker
5 dl havregryn
3 msk kakako
1 msk vaniljsocker
2-3 msk vatten
1 tsk snabbkaffe
(Vattnet och snabbkaffet kan ersättas av 2-3 msk starkt kaffe)

Ca 3 dl kokosflingor, pärlsocker el. strössel


Gör så här:
Rör ihop smör och socker. Lös upp snabbkaffet i 2 msk av vattnet. Blanda ner havregryn, kakao, vaniljsocker och kaffeblandningen i smeten. Blanda tills det blir en formbar smet. Behövs det mer vätska så tillsätt resten av vattnet (el. kaffet). Rulla sedan smeten till bollar, eller forma till dem till något annat kul. Rulla dem tillsist i kokos,pärlsocker eller strössel och förvara dem i kylen. Mums!


Låten till dessa kakor? Black or white, med Michael Jackson!
(Hoppas nu jag lyckades!)


//Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar