onsdag 25 augusti 2010

Grova baguetter

Glutenfritt bröd är svårt att baka tycker jag. Minst varannan gång misslyckas jag och brödet blir bara kompakt och kladdigt. Det finns ett enda recept som jag lyckats bra med, men det är tråkigt att alltid äta samma bröd. Den här gången utgick jag från det receptet (ur Glutenfria bröd och bakverk för hela familjen av Charlotte Andersson) men la till lite fler ingredienser, och det blev faktiskt bra. Hurra!


Grova baguetter

50 g jäst
6 dl vatten
2 msk olja
2 msk fiberhusk
1 dl fibrex
1½ tsk honung
1 tsk salt
1 dl kesella
10 dl grov glutenfri mjölmix

Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll det över jästen. Rör tills jästen har löst sig. Blanda ner fiberhusk, olja och fibrex och låt svälla i cirka 10 minuter. Blanda sedan ner salt, honung, kesella och mjölmix. Arbeta degen väl i maskin. Låt den sedan jäsa övertäckt med bakduk i cirka 30 minuter. Häll upp degen på mjölat bakbord och dela den i 3 delar. Knåda varje del för sig och forma sedan baguetter av degbitarna. Vrid dem gärna några varv. Lägg baguetter på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta i cirka 30 minuter. Slå på ugnen på 200 grader. Baka bröden mitt i ugnen i cirka 30-40 minuter. Låt baguetterna svalna på galler. Njut med smör, ost och hemmalagad marmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar