onsdag 3 november 2010

Nu har jag varit dålig på att blogga igen. Fy skäms på mig! Kompenserar med recept på TVÅ goda kakor!
Vaniljdrömmar
Ca 25st


75g smör, rumsvarmt
1 ½ dl strösocker
½ dl olja
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk hjorthornssalt

Gör så här:
Värm ugnen till 150 grader. Vispa smör och socker tills det är smuligt. Tillsätt oljan och vispa tills smeten blir vit och pösig. Blanda mjöl, vaniljsocker och hjorthornssalt och rör sedan ner det i smeten. Rulla degen till små bollar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt, platta inte ut dem! Grädda mitt i ugnen i ca 15 min, de ska vara blekgula och ha spruckit lite. Kakorna är mjuka när du tar ut dem, men de stelnar när de svalnar. Var försiktig när du hanterar kakorna då de är väldigt spröda!



Chokladtryffelpaj

Botten
15 digistivekex
100g smör
Fyllning
200g mörk choklad
50g mjölkchoklad
1 ¼ dl havregrädde
2 tsk vaniljsocker
1 tsk snabbkaffe
2 msk vatten

Gör så här:
Botten
Värm ugnen till 200 grader. Krossa digistivekexen noga (använd gärna
matberedare). Smält smöret och blanda med digistivekrosset. Tryck ut
blandningen i en rund form (ca 24 cm i diameter). Grädda pajskalet
mitt i ugnen i ca 8 min.

Fyllning
Koka upp grädden i en kastrull och tillsätt chokladen och vaniljsockret.
Blanda snabbkaffe och vatten och häll i chokladblandningen. Rör
ordentligt tills all choklad har smält och allt är välblandat. Häll fyllningen
i pajskalet och låt stelna i kylen i några timmar. Förvara i kylskåp, då den
blir alldeles för kletig om den får stå ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar